• Beste leden van KV Apeldoorn,

Mijn naam is Suzanne Reep, voor een aantal mensen bij de club beter bekend als Suus. Ik ben tegenwoordig niet veel aanwezig bij de korfbal, maar ik heb een korfbalverleden vanaf mijn 4e jaar. En ik ben in 1978 geboren.

Ik ben nog wel betrokken bij de club als vertrouwenscontactpersoon. Ik kwam erachter dat ik dit al bijna de helft van mijn leven ben, al in de tijd van Atalante. Maar voordat ik daar meer over vertel, eerst wat over mijzelf.

Ik woon in Apeldoorn, samen met mijn man Mike. Wij hebben geen kinderen, maar zijn wel steungezin en vangen geregeld voor een dag een kind op die dat goed kan gebruiken.

Ik heb een eigen bedrijf, waarbij ik organisaties, zowel de werkgever als de medewerker, begeleid op goed werkgeverschap, werkplezier en vitaliteit. Het is bijna net zoals bij een vereniging; alles loopt beter wanneer je weet wat je doelen zijn, hoe je het beste met elkaar kan samen werken. En ook een goede conditie heeft positieve impact op het resultaat en plezier in je hobby.

Daar gaat het ook over bij een vertrouwenscontactpersoon, verder een VCP genoemd. Wanneer er iets speelt binnen de club of binnen jouw team gebeurt, wat een ongewenst gevoel geeft, dan kan je bij een VCP-er terecht. Het gaat hierbij niet om de keuzes van teamindelingen of dat je trainer je teveel rondjes om het veld laat lopen. Dan mag je contact opnemen met KTZ ?

Het gaat om situaties waarbij er sprake is van ongewenst gedrag. Denk bijvoorbeeld aan pesten en (seksueel) intimiderend gedrag. Als je dit niet met iemand kan delen, is er altijd de VCP waar je bij terecht kan.

Kort de zakelijke uitleg van een VCP. Een VCP is een gecertificeerd persoon die binnen een (sport-) vereniging hiervoor is aangesteld. Hij/zij beoordeelt de aard van de klacht en zorgt ervoor dat het slachtoffer de juiste weg gewezen wordt bij hulp en ondersteuning.

Afhankelijk van de aard van de klacht kan het voorkomen dat uiteindelijk de vertrouwenspersoon (VP) ingeschakeld wordt. Dit zijn speciaal opgeleide personen die verdere stappen kunnen ondernemen, bijvoorbeeld het inschakelen van reguliere hulpverlening.

Zoals je kan lezen, zijn er vertrouwenscontactpersonen en vertrouwenspersonen. Vertrouwenspersonen die je ook vaak op scholen en binnen bedrijven. Maar dus ook in de sport.

Als er wat speelt, kan je altijd bij mij terecht. Ik ga geen onderzoek plegen o.i.d. Maar ik kijk met je mee om verdere stappen te ondernemen. En elke situatie kan weer anders zijn. Het kan zo zijn dat er onbedoeld ongewenst gedrag is, dan kunnen we daarover het gesprek aangaan. Maar bij bewust ongewenst gedrag kunnen er ook andere stappen genomen kunnen worden.

Er is wel eens over mij gezegd dat je alles tegen mij kan zeggen, zonder dat ik ook maar iets doorvertel. Ik kan heel goed een geheim bewaren. Maar juist hierin heb ik geen zwijgplicht, maar een doorverwijzings- en meldingsplicht. Wanneer er iets strafbaars gebeurd, kan ik dit niet geheim houden. Maar als je ergens mee rond loopt, waarbij je toch eens met iemand wil praten, dan kan je daarvoor zeker bij mij terecht. We kijken altijd samen welke stappen er dan wel/niet genomen moeten worden.

Naast mij zijn er nog heel veel VCP actief binnen de sport. En vooral in Apeldoorn hebben we een grote poule van diverse mensen, die elkaar ook twee keer per jaar ontmoeten. Ik zit ook in de werkgroep VCP, geïnitieerd door de Sportraad en Apeldoorn Pakt Aan. Wij organiseren samen met NOC*NSF de avonden en houden we zo de kennis en vaardigheden samen op goed niveau. En daarnaast hebben we met elkaar een back-up, mocht iemand een keer niet kunnen of te dicht bij de situatie en betrokkenen zitten.

Daarnaast kijken we ook samen hoe we preventief kunnen bijdragen, om juist ongewenst gedrag te voorkomen. Samen met het bestuur van KV Apeldoorn gaan wij hier ook mee aan de slag. Want voorkomen is altijd beter dan genezen.

We werken daarbij allemaal volgens de gedragscodes. Dat doe ik, maar ook het bestuur en iedereen die sport bij KV Apeldoorn. Hierover kan je meer lezen op: https://centrumveiligesport.nl/de-gedragscodes-sport-ook-voor-jou

Twijfel je of je met mij in gesprek moet gaan, dan moet je altijd bellen. Dan is het in ieder geval goed om het bespreekbaar te maken. En dit geldt ook voor als je preventief iets wilt doen of bespreken hoe met sommige zaken om moet gaan die je in de praktijk tegen komt.

Mocht je denken, ik wil niet met Suus praten, want dat komt te dichtbij, dan vind je onder mijn gegevens ook het mailadres voor de VCP-poule van Sportraad Apeldoorn en de website ‘Centrum Veilige Sport’ van NOC*NSF. Op de site vind je de contactgegevens, kan je informatie vinden, chatten met iemand of een melding maken.

Tot zover mijn introductie. En wanneer er vragen zijn, stel ze gerust. Mocht ik niet opnemen, spreek mijn voicemail in of stuur een mail met jouw gegevens. Dan neem ik contact met jou op!

Hartelijke groet,
    Suzanne Reep
    suusreep@gmail.com

Contact Sportraad Apeldoorn